Hästar

Denna fredag har i stort sett bara handlat om hästar. Vi körde hemifrån vid 10 tiden för vi hade ridhästarna inne i byn (i stallet) sedan i söndags. Nu skulle Vídir rida dem hem till oss, vilket är nästan 4mil. Inget för min otränade rumpa. Jag har inte ridit så långt sedan flera månader. Först skulle några hästar få nya skor. Det är ofta så att någon tappar en sko. Och ridhästar har känsliga fötter och kan inte springa utan skor.
Fick lite bilder men bara framifrån eftersom jag pratade lugnande med hästen så det blev ju bakdelen jag fick på  Vídir.

Här har vi en av våra äldre hästar, 20år. Vídir köpte honom på slakteriet, jag minns inte hur historien var. men han kände igen denna och tyckte inte han borde slaktas och köpte den. Men det är ett par år sedan nu.

Och bakbenet.
Vi har en häst som är en riktig godisgris. Alla hästar är det i och för sig, men denna går och sniffar i dina fickor och tigger alltid.

Bjuds det på godis här?
Sen började färden hem med 2 ryttare och en bil efter och 25 hästar. Jag hände med till första stoppet, där fick killarna sträcka på benet efter att ha sovit i bilen. Och de träffade sin kompis, Finnur.

Kompisen sitter i mitten.

Mera bus.
Imorgon blir det mer hästäventyr för då ska hingsten hem. Han har varit ute nu i 6veckor och "jobbet" ska vara klart för hans del. Det är speciella regler med dessa hästar och de får inte gå lösa hur som helst. Och de är mycket starkare än sina kastrerade polare så de kan vara lite svåra att ha att göra med. Vídir får en kompis hit som ska hjälpa honom att fånga in hästen.
Kan också berätta att denna helgen är ungefär som islänningarns midsommarhelg. Folk campar mycket och det sups för fulla muggar. Vi som har barn håller oss lugna och vi har ingen tid att campa. Kankse nästa år...

Kommentarer
Postat av: Sandra

Vad coolt att bo på Island :S

2009-08-01 @ 03:52:50
Postat av: emma

vilka härliga bilder (:

2009-08-01 @ 14:15:52
URL: http://metrobloggen.se/Obscene
Postat av: Egoinas mamma

Har du sett tv-reklamen för Keno där två eller tre män sitter i var sin strandstol? Dessa småkillarna såg ut som en barnversion av den reklamen på något vis. Om du inte vet vad jag menar går det tyvärr inte att förklara....



Nu måste jag göra slag i saken och ta kontakt med ridskolan så jag kan få bort min rädsla för hästar .De är ju så vacka!!

2009-08-01 @ 16:12:29
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: malin

Gick det bra med hingsten?



Kram Ma

2009-08-01 @ 18:23:42
URL: http://wahlshalsobar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0