Grönlands haj (hákarl)

Tänkte berätta för er om Islands motsvarighet till surströmmingen.
Det är rutten haj.
Hajen som man använder till detta heter Grönlands haj och den lever runt Island och Grönland. Denna hajarten lever längre norrut än andra.
  Jón Örn Stefánsson
  Jón Örn Stefánsson
Bilder på en Grönlans haj som fiskades i vår grannby, Skagaströnd.
Man kan inte äta köttet färskt då det är giftigt. Så man styckar upp hajen i bitar och gräver ner det i ett hål som inte är allt för djupt och där täcks det över med grus och stenar. Stenarna är till för att pressa saften ur köttet, där får det ligga 6-12 veckor beroende vilken tid det är på året (längre vintertid). Köttet är färdigt för nästa steg när det luktar som ammoniak
Men industrin idag gör denna process i stora plast baljer, de fuskar lite :) Efter det så tas köttet upp och skärs i breda strimlor och hängs upp för att tork utomhus 4-5 månader.
Hákarlahjallinn í Asparvík.
Denna bild lånad från Google.
Under torkingen blir det en brun hård yta som sedan skärs bort. När den är färdig torkat skärs köttet i små tärningar.

Bild från Google
Man köper det i små plastburkar i affären och slutprodukten luktar som ammoniak och fisk. Folk som äter det första gången råds att hålla för näsan då lukten är starkare en smaken. Många vill ha en snaps med brännvin till. Jag har smakat det för ett par år sedan och det var vidrigt och man fick ont i magen efter. Så det gör jag inte om. Annars anses det som styrka och tuffhet att äta det.
Jag hittade att Grönlands haj skulle kallas för Håkärring på svenska.
Någon som skulle vilja smaka detta?!

Kommentarer
Postat av: Egoinas mamma

Intressant! Jag har aldrig hört om detta innan och faktisk är jag tillräckligt knäpp för att vilja smaka - hehe. Gärna med snapsen till och antagligen räcker det länge med en bit.. :)



Kul att du skriver om saker som är speciellt för Island!

2009-05-31 @ 12:06:28
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Hanna

Usch, va på en såndär fest & åt det där - fy satan! :)

2009-05-31 @ 16:01:55
URL: http://www.johannagronlund.com
Postat av: Gun

Låter inte så gott precis men det är jättekul att du lär oss Islands traditioner. Jag brukar läsa högt för min man och han tycker också det är intressant. Jag har sett konstig mat i Kina när vi var där för tre år sedan. De trädde upp syrsor, larver, skorpioner och andra insekter, sjöstjärnor och hela små minihajar på spett och friterade. Sen gick dom där och mumsade på stan. Vi såg småtjejer som åt för fullt på skorpioner. Det såg ganska läskigt ut. Överallt hörde man ljudet av syrsor som satt i små burar och väntade på att bli mat.

2009-05-31 @ 17:36:57
Postat av: Suss

Hej, Jag länkade till ditt det här inlägget på min blogg, hoppas det var okej? Jag skulle försöka beskriva processen för att göra rutten haj. Du hade gjort det så bra redan. Tack på förhand!

2010-06-29 @ 21:12:36
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0