Barn undrar

Har varit lite jobbig helg då min äldsta pojke frågar efter fölet som dog tidigare i veckan. Han säger hela tiden, "lilla gumman är inte i huset" vi brukade kalla henne för Lilla Gumman.
Sen blev vår ena hund (Samur) avlivad i lördags. Det har inte gjort det hela bättre. Nu frågar han efter honom också. Det var ett tråkigt beslut som var tvungen att tas då hunden inte var mentalt frisk.
Men vad säger man till barn och när ska man berätta om döden och sånt?
Jag har valt att säga att hunden åkt hem till mannen som bodde på gården förrut. Och fölet är ute någonstans.
För barn undrar ju, de märker av minsta förändring.

Kommentarer
Postat av: Gun

Vad tråkigt att ni behövt avliva er hund också:(

Man fäster sig vid sin djur, de är ju familjemedlemmar. Det är svårt att veta vad man ska säga till barn, men jag tror på att vara så ärlig som möjligt. Kram

2009-10-12 @ 04:45:51
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: tänktebara

Jag håller med Gun. Ärlighet inför barnen. Att svara rakt på vad de frågar, utan utsvävningar. Har dom svårt att förstå frågar dom igen och då är det bara att svara på den frågan.

2009-10-12 @ 06:39:08
URL: http://tnktebara.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Jag tycker också att ärlighet är bäst! Jag sa som det Man är ju själv lite ledsen och det märker barn! så jag tycker att du kan säga till barnen att fölet och hunden är i himeln och att de leker med varandra... Typ... Döden är något de kommer att få veta om förr eller senare...Om någon anhörig går bort. Du kan liksom inte "hitta på nåt" när någon människa har gått bort. Gör det till nåt fint... min mormor och Mammas hund molly bor i himeln och där är allt rosa....(eftersom jag inte vet hur det ser ut i himmeln så tyckte jag det var okej att de fick bestämma vilken färg allt skulle vara där uppe.. ) så.... japp det var det jag hade att säga om det

Allt bra med dej? Er ?

Kram

2009-10-12 @ 08:17:07
URL: http://jemj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0