En bondes lördag

För er som minns så hade jag samma rubrik förra lördagen. Egentligen kan jag ha samma varje gång. För det är ju på helgerna som vi gör mest saker ute, då vi båda heltidsjobbar på "vanligt" jobb.
I fredag hade 14lamm lyckats rymma ur fårhuset. Vet inte hur de har lyckats få upp dörren... Vi lät dem vara ute i natt då det är inte lönt att försöka fånga in dem i mörker.
Men nu har de kommit in, dock i ett annat hus. Plus att vi flyttade alla lammen från ett hus till ett annat. Det gjorde vi för att golvet måste plockas upp och så man kan mocka ut skiten under.
Jag säger lammen för att det är dessa som är födda i vår. Fåren, de äldra djuren alltså är fortfarande ute i det fria.


Elías försöker hjälpa till.


(Till mamma: ser du gungställningen i bakrunden)

Sen städade vi och gjorde iordning i det andra huset. Hämta vatten från det andra huset för det var frusit här.

Sen var nästa att få ihop flocken och in i huset. Jag stod här där bilden är tagen, huset är till höger.

På vårt första försök skulle vi ha in dem i denna dörren. Men vi insåg att det var ett hopplöst fall. Så vi fick ta andra sidan som har större dörr.

Det tog sin lilla tid. Man kan inte gå allt för nära och stressa upp djuren. Man få vara på lite avstånd och stå o vifta med armarna o tjoa. Går du nära så splittras flocken på flera håll. Och då blir det bara mer jobb i slutändan.

Då har de kommit in. Och eftersom vi fick in dem från fel håll så blev det lite extrajobb att få in dem i båsen. Dörren på andra sidan går direkt in till båsen.
Men det är ingen stress här hos, det får ta sin tid.

Lägger in en bild på hundarna. Vår gamla hund, Molli låter den lilla valpen ligga på hennes rygg :)

Syns kanske inte så bra på bilden. Men det var hur gulligt som helst. Båda vilade och den lilla låg med huvudet på Mollis rygg.




Kommentarer
Postat av: Egoinas mamma

Kan Molli valla? För det hjälper väl jättemycket i så fall?



Vilket jobb ni har! Men jag tror faktisk att ju mer vi har att fylla våra liv med, ju mer mening har livet också. Att leta efter meningen med livet är så fel, man fyller livet med mening istället.

(Det där blir nog ett Dagens Ord.. hehe)

God morgon! :D

2009-10-25 @ 07:54:25
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: YC

Hur lyckades ni få den till gården? Blev det en tur över älven? Kram

2009-10-25 @ 19:44:06
Postat av: Gun

Vilket jobb att få in alla lamm när de smiter.

Gud vad gullig lilla valpen är.



Sv: Han har följt med som gäst jättemycket och fiskat och hjälpt till med höststädning osv. De kunde väl inte neka honom till slut, haha!:)

2009-10-25 @ 23:21:37
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Peterlarson

Jag känner mig så lat och handfallen när jag läser om ert liv, men jag är också avundsjuk på att errt liv känns så mycket mer som ett LIV, fullt av så mycket mer verklighet än denna idiot-stad jag snart hoppas kunna lämna.

2009-10-26 @ 20:45:46
URL: http://peterlarson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0