Bää eller mää

Ni vet  den svenska barnvisan, Bä bä vita lamm.
Den kom upp som samtals ämne här hemma. Om man lyssnar på fåren och lammen så säger de ju mää.
Kanske finns det får som säger bää, men inte våra.

Det kom får i två omgångar idag. Min sambo och en kille till red och samlade in dem.
Detta är dem som kom i första gänget.

Nästan alla var hel vita, det fanns en svart och en med svart på huvudet.


Denna ser lite kul ut:)

Det svarta fåret i flocken, finns väl alltid en sådan :D

Barnen tyckte det var jätte kul att spana, bakom staketet då =)

Det andra gänget som kom, där fanns det lite fler svarta.
Men desstu fler små lamm, kan vara så att de är födda ute på fjället. Då har de inte hunnit växa till sig och ligger efter de lammen som föddes inne i maj.

Ni ser vad små dessa är. Det är ju inget som gynnar en fårbonde direkt:( Ni kan säkert lista ut varför.

Jag försökte få en bild med ett normalt stort lamm och ett litet. Men ni ser den till höger är normal. Och den som gömmer sig lite till vänster är allt för liten.. Den som står i mitten är ett får.

 


Kommentarer
Postat av: Lena

Oj, vad många fina får = )

Vi hade Åsenfår ( svensk lantras )tidigare!



Ha en fortsatt skön dag!



/ Lena

2009-09-07 @ 16:29:01
URL: http://www.nygards.bloggagratis.se
Postat av: Egoinas mamma

Fina bilder! Jag känner igen mig också, jag var det svarta fåret när jag växte upp! :D

2009-09-07 @ 16:52:51
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Gun

Vilken uppväxt dina barn får med alla djuren. Fina bilder:)

2009-09-07 @ 20:45:19
URL: http://horni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0