Réttir

Réttir är ett isländskt ord, och vad det betyder vet jag inte ordagrant. Vet inte om det finns någon motsvarighet till svenskan. Men här har vi réttir på hösten. Det är när får och lamm ska hem igen efter har varit ute på fjällen över sommaren. Bönderna rider som en skallgångskedja över fjället och samlar ihop dem.
Sen samlas de i réttirn för att de ska komma till sin rätta ägare. Först i en stor hage som är till vänster utanför denna bilden. Sen släpps de in i cirkeln i mitten lite i taget. Runt om har varje gård sitt eget "bås" eller vad man ska kalla det. Så är det en grind in till varje bås från cirkeln. Så när man kollat öronmärkningen så kan man ta in fåret/lammet i rätt bås. Hoppas jag förklarar så ni fattar!
Réttirn på bilden är den som vår gård tillhör, där var vi igår.
forsida-44-471a97f430678.jpg

Här väntar djuren innan de kommer in i cirkel i mitten på réttirn.

Sen kommer de, och det är ganska många de tar i taget.

Vår gårds bås ligger brevid där djuren komer in, så man har bra utsikt då!

Sen börjar folk att kolla öronmärkningen och hittar rätta ägaren.

Unga som gamla hjälper till.

Börjar bli fullt i båsen :)
Fint väder hade vi.

I mitten på cirkel finns en pytteliten hage där de sätter alla som har tappat sin öronmärkning.
De skickas sedan till slakt och pengarna går till kommunen här på landet.

Kommentarer
Postat av: Marieh

Hej!



Jag har alltid fascinerats av Island och alltid velat åka dit och i oktober förra året drog jag med min sambo och blev helt förälskad. Tyckte det var helt fantastiskt!! Jag ville inte åka hem och längtar tillbaka varenda dag.

Kan nog inte riktigt förklara men en bidragande faktor är islandshästar. Jag har ridit i 20 år och det sista året har jag enbart ridit islandshäst så det lockat enormt mycket att flytta till Island faktiskt.



Tack så mycket för att du lämnade en kommentar så jag fick chansen att hitta din blogg. Kommer absolut börja följa den. =)

Hur är det att bo på Island? Vore jätteglad om du ville skriva lite och berätta.



Ha det så bra!

2009-09-14 @ 00:08:22
URL: http://marieh.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Oj, vilket jobb det måste vara!

Sv: Gillar stora händer, känner mig liten och feminin när han tar i mig då.. :D

God morgon!

2009-09-14 @ 06:40:22
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Gun

Vad kul det är att läsa om ert liv och traditioner. Man lär sig något nytt hela tiden.

2009-09-14 @ 09:08:20
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Sv: Lyckades du få mer i lön? Här om dagen tog jag upp med min chef att jag har räknat för lite semesterlön till mig själv (det är jag som sköter den biten). Jag påbörjade samtalet med att säga: "Jag har så svårt för att ta upp saker som handlar om MIG". Då gav han mig ett gott råd: "Låtsas som att det är någon annan du pratar om". Det hjälpte och visst har jag en toppen chef!! :D

2009-09-14 @ 21:41:45
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Marieh

Tack för ditt svar! Förstår att du blir hemmablind, tyvärr eller vad man nu ska säga, så blir man ju det efter ett tag.



Japp det är med islandshästar jag har lektioner nu. Jag är också medryttare på min fd ridlärares islandssto så det var henne jag hade på lektionen i dag faktiskt.

Jag blir bara så fruktansvärt sugen på att flytta till Island och lära mig mer och mer och mer och bli duktigare på islandshästar ju mer jag rider dem.

Det är verkligen en härlig ras!

Rider du?

2009-09-14 @ 22:36:38
URL: http://marieh.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Kollar min mail senare idag, hinner inte nu.

God morgon! :D

2009-09-15 @ 07:24:41
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Gun

Hoppas allt är bra med dig!:)

2009-09-15 @ 21:16:47
URL: http://horni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0