Kvällsrunda igen

Nu har min och barnens semester börjat, Vídir måste jobba 10 dagar till. Och när man har semester får man ju vara uppe lite längre än vanligt. Så jag tog med mig småkillarna ut på kvällsrunda och kameran var naturligtvis också med :)

Oliver busar med grinden.

Lillebror klagar till mig att storebror leker med grinden....

Vår gård är egentligen två gårdar, men på den andra finns det bara ett fårhus som man kan använda. Föredetta bostadhuset är förfallet. Natuligvis använder vi marken som finns där. Så vi har denna grusväg som går emellan, det är fint och ha denna privata väg. Så kan kanske barnen lära sig och cykla o lite sånt sen. Den är 1km lång.

Här är fårhuset som ligger 1 km bort. Det är bara hanfåren som bor här.

Här är det gamla huset som aldrig har rivits. Jag vågade inte gå in för det hängde brädor o bjälkar som man inte vill få i skallen.

Halva Elias huvud kom med.

Tog en bild genom det som varit fönstret. Jag gick en ring runt huset och räknade rummen. Det var många små rum 6 eller 7 stycken. Var det så man bodde för, i pyttesmå rum? Det är nog mycket jobb med att riva det så det får nog fortsätt att stå så här.
Det som jag skrev om igår... idag fick jag en bild på när vagen är parkerad och höet sugs in i röret och ladan.

Så källsrundan var både promenad och en liten biltur till ödehuset. Har varit så nyfiken på hur det såg ut invändigt. En kvinna på mitt jobb är uppvuxen där, det är lite kul. Hon brukar berätta saker från sin barndom, vilket jag tycker är spännande och veta. Island är verkligen ett land med många ödehus, de rivs inte här. Tänk bara hur mycket historier det finns i dessa hus.

Kommentarer
Postat av: Egoinas mamma

Vad ELAKA ni är mot han-fåren!! 1 km från närmsta fruntimmer!!! ;D



Spökar det någonstans? Tror du på sånt? Inbillar mig att det säkert finns mycket sånt på Island? Känner du till "vardöger". Ett känt fenomen i Norge..



2009-07-11 @ 12:34:12
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Vardöger (ta det med en liiten nypa salt, jag säger det som jag tror det är, men så väldigt långt från "fakta" kan det omöjligt vara) är till ex när man hör någon komma in genom ytterdörren men ingen är där. Sen visar det sig att personen ifråga hade tänkt på hemmet/dig just då, antingen för att personen gärna hade velat vara hemma eller för att personen är på väg hem.



Det är inte så att vissa personer känner av vardöger speciellt mycket, det är mera så att vissa personer HAR vardöger i större utsträckning än andra. Min ex-svärmor kunde jag känna av när hon skulle komma och efter några gånger accepterade min man att jag hade rätt och satte på kaffet innan hon kom.. ;D



Jag tror fenomenet är känt och utbrätt, men om jag inte har helt felt är Norge lite unikt i att vi har satt namn på det. Om man nu tror på sånt här. ;)



Jag vet inte om jag förklarade mig okej, fråga om du vill.

2009-07-11 @ 16:14:13
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Frida

Vilka fina barn du har! :) Hur gamla är de?

2009-07-11 @ 16:57:35
URL: http://heyfrida.blogg.se/
Postat av: malin

Mmm, faschinerande med all vardags historia som finns runt om kring en. Oftast utan att man tänker på det.



Kram Ma

2009-07-11 @ 22:58:07
URL: http://wahlshalsobar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0