Min kvällsrunda

När barnen har lagt sig tog jag en liten kvällsrunda runt huset. Ridhästarna står i hagen precis här intill. Det har varit jättevarmt idag (20grader) och de har roat sig med att välta tunnan med vatten. Inte smart när det är varmt och man blir törstig. När de såg att jag kom med vattenslangen kom alla lufsandes för att få sig en slurk.

Och kolla vad mycket smörblommor det är i backen, helt gult.

Det uppskattades att få vatten! Hoppas nu att de inte välter ut det igen.

De "vilda" hästarna står i hagen brevid. Man ser hur mycket fölet vuxit på 2månader.
Jag kliade hästarna lite och styrde  sen min kos mot ladan. Och så här såg det ut när man öppnade dörren.

Hö, förklaringen är att Vídir fyllde ladan igår så nu är det fullt kan man säga. Man kommer inte in genom denna dörren och det var svårt att stäng after att jag öppnat den. Jag ska föklara lite nu om detta.

Här har vi huset ifråga. Ladan är den höga delen i mitten, sen går det en byggnad ut på var sidan om ladan. I dessa sidor kommer fåren att stå inne i när det blir vinter. Och det finns dörrar på sidorna så man kan man kan komma in.

Här är dem. Sen har varje gång i huset en dörr in till ladan, så när man ska ge fåren hö så öppnar man dörren och tar. Det blir som man gräver sig in steg för steg. Låter det som en bra förklaring?
Och för att få in allt detta hö i ladan har man ett stort rör som suger in det och även fördelar det jämnt inne.

Man hämtar hö i denna vagnen ute på fältet.

Sen parkerar man vagnen under detta rör. Man kan säga att det är som en gigantisk damsugare. Den suger höet ur vagnen och in i ladan.
Jag avslutade min runda med att vattna mina jordgubbsplantor, som jag planterat i en alldeles egensnickrad låda :)

Det syns inte till några bär ännu, men det kommer blommor.
På väg in igen så kom Vídir körandes, han är ute och klipper gräs och skulle ha lite fika innan han börjadde med nästa fält. Tog en bild på traktorn också med maskinen som klipper gräs.

Det var min kvällsrunda!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hejsan, hur e läget? =)



du får jätte gärna rösta på mig här http://mellisoellis.blogg.se/

jag är i final. Frida är jag =)

2009-07-10 @ 10:19:45
URL: http://fribor.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Å men hur trevligt är inte det? Hästarna ser så välskötta ut! Kammar du manen eller håller de sig så fina av sig själva? När det gällde höet i ladan började min fantasi att leka lite. Man kan ta alla dam-fåren på ena sidan och alla män-fåren på andra sidan och så kommer det att äta som attan för att "komma åt" varann på mitten! ;D



Tror du det hinner bli några jordgubbar? De som kommer blir säkert fotade och äts sen med vördnad eller? :D



Tack för att du ger inblick!! Detta är ända bloggen som ger mig denna typ av info, som jag har sagt tidgare så gillar jag det skarpt!!



2009-07-10 @ 16:18:14
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: malin

Ja, hundar är mysigt! Det blev förstås en liten Bingo här. :)



Skönt med välfylda höloft, sånt får mej att känna mej trygg. Har väl med grottmänniskan i mej att göra! :)



Kram Ma

2009-07-10 @ 23:58:16
URL: http://wahlshalsobar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0