De nyinköpta

Hela familjen har varit en runda ute i fårhuset. Måste ju inspektera de nyinköpta lammen.
Och när man är bonde så är det tradition att barnen får varsett. Min sambo hade valt 2 speciella, en brun med vita ben och ett svart med vita ben. Så nu har Elías fått det bruna och Óliver det svarta. Bra att ha kännetecknen på dem så de lär sig vilken de äger. Så kommer pengarna de tjänar på sina kommande lamm att sparas på en bankbok tills de är 18år. Då lär där vara mer än nog till körkort och sånt.
Summan kommer att variera från år till år, frågan är ju hur många lammungar just det fåret får. Kan var ett, två eller tre. Bäst är att få två lamm.
Eftersom fåret har två spenor så blir alltid en  väldigt liten och mager om hon har tre ungar.

Vi tänkte blanda upp lite med färger då vi har flest vita. Alltid kul att ha några färgade, fast helvita ger mest betalt när man säljer ullen.
På bilden står de på rad och äter sitt morgonhö.

Färgen på ryggen är något förra ägaren sprayat för att känna igen dem. Det försvinner efter ett tag.



När man väljer vilka man ska köpa så tittar man på storleken och muskler. Det är ju en investering man gör. Lamm med stora muskler är ju de som ger mest betalt av slakteriet. Tyngden räknas men det ska inte vara för mycket fett. Dessa kommer inte att slaktas, vi köper dessa för att bygga upp vår flock.
Min sambo har åkt för att köpa fler idag. Vi bestämmde att jag och barnen inte skulle åka med. För det kommer att vara flera köpare idag. Då går det till så att en får börja att välja ett lamm sen går det i tur ordning. Man får välja ett i taget så det ska bli rättvist. Det kommer bli mycket väntande och om jag känner mina barn rätt så kommer de att bli ganska rastlösa och då blir det hopplöst.

De gyllenbruna är min favorit.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0