Yllekofta?

Tänkte skriva lite om lammkött då Egoinas mamma och Gun var lite nyfikna på hur mycket vi äter.

Vi äter i stort sett inte svinkött som middagsmat. Bara charkprodukter som bacon eller skinka, med undantag för julafton. Då äter vi svinrygg med ben. Jag uppskattar att vi äter 50% lammkött. Resten är kyckling, fisk och lite nötkött. Till att börja med så är kött dyrt här. Ett lammlår med kryddor på i affären går loss på mer än en dagslön för mig.

Men eftersom jag jobbar med kött så har vi kommit relativt bra undan. Jag köper ofta ett helt lamm på jobb och då kan jag stycka eller såga upp det som jag vill. Och nu kan vi slakta våra egna, ännu bättre!

Många svenskar tänker ofta på traditionella lamm o får rätter, som fårikål  till exempel.


Det är en norsk rätt som jag aldrig har provat. Men vi använder lammköttet som andra använder svin eller nöt.
Till grytbitar, snitzel, stroganoffbitar. Byter bara ut köttet som står i recepten till lammkött.
Jag gjorde gullas soppa till lunch idag. Tog ett innanlår från lamm och skar i små bitar. Receptet säger nöt kött, men det blir hur bra som helst med lamm.

Innanlår


Många tänker på får som yllekofta. Vet inte om det är en myt.. jag har aldrig märkt det eller så smakar svenska får annorlunda.

Jag använder dock får kött till köttfärs och lamm till det andra.
Ett får blir köttfärs för ett år, mycket ekonomiskt. Om man har en stor frysbox då :)

Kvällsmaten idag var en bit stekt lammfilé. Och jag är nog beroende av Lidels kycklingkrydda. Tur jag har en mamma som skickar det till mig, för Lidel finns inte här. Det är en grillkrydda med salvia, rosmarin och annat gott som är perfekt även till lamm. Ni borde pröva om i har gjort det.

Så ser kryddan ut.

Söndags steken kan inte bli bättre :)
Hoppas ingen blev besviken för att det inte fanns recept o sånt, men jag använder samma recept. Byter bara ut köttet.
Sen finns det ju traditionella isländska rätter och köttprodukter, men det får vi ta en anna gång.

 


Kommentarer
Postat av: Egoinas mamma

Det är bra att veta, nu skall jag expremitera lite mer i köket! :D

God morgon, Island! :D

2009-09-21 @ 06:38:36
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Gun

Det är jättegott med lammkött tycker jag, men jag har en kompis som tycker det smakar kofta. Jag tror det sitter i sen hennes barndom när hon blev tvingad att äta fårkött fast hon inte tyckte om det.

2009-09-21 @ 16:56:14
URL: http://horni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0